ایزو و استاندارد های آن

تاریخچه ایزو:

ایزو در اصل نام یک سازمان غیردولتی می باشد که با نام (ISA) International standard associationدر سال 1926 با شرکت 20 کشور دنیا شروع به کار کرد. این سازمان که مقر آن در ژئو می باشد، اکنون متشکل از 132 عضو که از کشورهای بزرگ و کوچک صنعتی و درحال توسعه از سراسر دنیا می باشد.

این سازمان با هدف یکپارچه سازی و توسعه استاندارد کردن و فعالیت های مرتبط با آن، در سراسر جهان با رویکردی کارا در تسهیل کردن تبادلات بین المللی کالاها و خدمات، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، توسعه و بهبود همکاریها در زمینه های علمی، فنی، اطلاعاتی، اقتصادی، صنعتی، تکنولوژی و ... فعالیت خود را آغاز کرد.

از این مجموعه 138 عضوی، 91 عضو اصلی، 36 عضو مکاتبه ای و 11 عضو مشترک می باشند که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اعضای اصلی این مجموعه می باشد که در تدوین استانداردهای بین المللی مشارکت داشته و همچنان نیز این مشارکت خود را حفظ کرده است.

استاندارد های موجود در این سازمان 11950 مورد می باشد که توسط 2856 کمیته و زیرکمیته و هزاران کارشناس از سراسر دنیا تدوین گردیده اند.
معرفی اعضای این مجموعه:

عضو اصلی: سازمان های عضو اصلی نمایندگان استاندارد کردن در کشورهای خود می باشند.بنابراین فقط یک سازمان باید از هر کشور به عنوان نماینده عضو اصلی باشد.

عضو مکاتبه ای: این عضو معمولا سازمانی از یک کشور است که تا بحال هیچگونه فعالیتی در زمینه استانداردسازی و تدوین استاندارد نداشته است. این سازمان تنها در مواردی که ذی نفع است اطلاعاتی کسب میکند و در فعالیت های فنی مشارکتی ندارند.

عضو مشترک: کشورهایی که دارای اقتصاد خرد می باشند، این عضویت را دارند.(در مورد این نوع عضویت اطلاعات بیشتری پیدا نکردم!!)

اهمیت استانداردها و کاربرد آنها:

روی اکثر کالاهایی که می خریم علایمی مانند آرم استاندارد ایران، ISO 9001:2000، HACCP، OHSAS 18000 یا ... را مشاهده کرده ایم.هر کدام از این علایم حاوی پیامی هستند.به طور مثالHACCP فقط بر روی محصولات غذایی و نشان دهنده سلامتی ایمن بودن مواد غذایی است.ISO 9001 یعنی سازمانی که محصول مورد نظر را تولید کرده است از نظام کیفیتی خاصی برخوردار است و بسیاری از علایم و استانداردهای دیگر.

حال به طور خلاصه به معرفی برخی از استانداردهای مفید و مشهور که توسط سازمان جهانی استاندارد تدوین و گردآوری شده می پردازیم:

استاندارد ایزو 14000 : استاندارد کیفیت محیط زیست

استاندارد ایزو 16949 : استاندارد تضمین کیفیت صنایع خودرو سازی

استاندارد ایزو 17799 : استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات

استاندارد OHSAS 18000 : استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت کار

IMS سیستم مدیریت یکپارچه

ISO 9001 : 2008 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت

ISO14001:2004 استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست

ISO 10002 : 2004 استاندارد سیستم رضایت مندی مشتریان

ISO 50001:2011 استاندارد سیستم مدیریت انرژی

HSE-MS سیستم مدیریت ایمنی - بهداشت - محیط زیست


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط